Kannanotto Länsi-Herttoniemen asemakaavaa koskevaan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan 28.2.2018

Blogi,Etusivu

Helsingin kaupungin voimassa oleva kaupunkistrategia alkaa sanoin ”Helsinki on hyvää elämää varten”. Kaupunki on ilmaissut, että se haluaa olla omaperäinen, mutta samalla luotettava. Maailman toimivimmassa kaupungissa design ymmärretään kokonaisvaltaisesti. Haluamme pitää nämä strategiset linjaukset kirkkaana mielessä myös kaavoitusta suunniteltaessa.

 

Kaavahankkeen tavoite

Kaupungin strategia edellyttää lisärakentamista. Kaavoitushankkeelle määriteltynä tavoitteena on mahdollistaa täydennysrakentaminen Länsi-Herttoniemen nykyisten viheralueiden reunoille ja tonteille. Tavoite on kuitenkin vaikea toteuttaa tehokkaasti kaupunkistrategian mukaiset linjaukset huomioon ottaen. Nyt esitetyt suunnitelmat eivät välttämättä ole kaikilta osin toteuttamiskelpoisia.

Koska Länsi-Herttoniemen alue on kokonaisuudessaan valtakunnallisesti ja maakunnallisesti arvokas kulttuuriympäristö, on mahdolliset uudisrakennukset suunnitelman mukaan sovitettava ympäristöönsä, kaupunkikuvaan ja reitistöihin. Asuinrakentamisen tilatehokkuus ja mm. tarvittavat pysäköintipaikat eivät välttämättä ole järkevästi yhdistettävissä näihin periaatteisiin. Kaavan toteuttamisella olisi välittömiä vaikutuksia muun muassa alueen omaperäiseen kaupunkikuvaan, luontoon, virkistykseen, maisemaan, kulttuuriperintöön sekä liikenteeseen. Kaupungin omaperäisyyttä, kulttuuria ja strategiaa tukisi paremmin uudisrakentaminen paikkoihin, joissa ne lisäävät urbaania monimuotoisuutta ja siten kehittävät myös taloutta.

 

Rakennuskanta ja asuminen alueella

Museoviraston mukaan Länsi-Herttoniemen alueen yhtenäisyys perustuu luonnonympäristöön, puutarhasuunnitteluun, katutilaan sekä samaa mittakaavaa oleviin asuinrakennuksiin. Rakennukset on aikanaan sovitettu huolellisesti vaihtelevaan kallioiseen maastoon. Mikäli alueen merkittävyys kulttuuriympäristönä halutaan säilyttää, on nämä ominaisuudet otettava huomioon mahdollisessa uudisrakentamisessa:

 

  • luonnonmukaisia ja puistomaisia ympäristöjä on suojattava ja säilytettävä
  • mittakaavan on pysyttävä aikansa mukaisesti sirona ja pienenä
  • maaston vaihtelevat muodot ja rakenteet on otettava huomioon

 

Alueen vanhaa rakennuskantaa ei ole suunniteltu ottaen huomioon nykyistäkään ajoneuvoliikenteen määrää. Kallioisissa maastoissa sijaitsevat 1950-luvun rakennukset eivät ole nykystandardien mukaan äänieristettyjä. Kaupunki on viime vuosikymmeninä valvonut tarkasti mm. asunto-osakeyhtiöiden julkisivu- ja ikkunaremontteja ja asettanut rajoituksia korjausten toteuttamiselle. On todettava, ettei ajoneuvoliikenteen lisääminen ole mahdollista aiheuttamatta meluhaittaa sekä turvallisuusriskejä alueen kapeilla kaduilla.

Kaavamuutoksia harkittaessa olennaista on selvittää liikenteen vaikutukset nykyisten asukkaiden asumisterveyteen, melutasoon ja turvallisuuteen erityisesti suurimpien ja tiiviisti rakennettujen pääväylien kuten Hiihtomäentien ja Kettutien osalta. Tonteilla on hyvin vähän autopaikkoja ja autoja säilytetään lähinnä kadunvarsilla. Kadut ovat kapeita, ja esim. talvipysäköinti on rajoitettu vain Hiihtomäentien toiselle puolelle. Alueen ilmeen mukainen vaihteleva kallioinen maasto ja luontevasti tonteille sijoitetut rakennukset eivät juurikaan tarjoa mahdollisuuksia tehokkaaseen autopaikkarakentamiseen, jos ja kun valtakunnallisestikin tärkeänä pidetty kulttuurimaisema ja alueen omaleimaisuus halutaan säilyttää.

Luonnontilainen tai lähes koskematon lähimetsäluonto mahdollistaa alueen väestölle lähes kokonaan huolto- ja ylläpitokustannuksista vapaat virkistäytymis- ja liikuntapaikat sekä tarjoaa lapsille hyviä leikkipaikkoja, joita ei 1950-luvun tyypillisille kerrostalopihoille ole juurikaan rakennettu. Verrattuna rakennettuihin liikuntapaikkoihin lähes luonnontilaiset puistot ovat kaupungille hyvinkin kustannustehokkaita. Myös alueen koulut ja päiväkodit käytävät alueen puistoja.

 

Esitys

Täydennysrakentamista suunniteltaessa on tehtävä myös arvio palveluiden riittävyydestä uusille asukkaille. Länsi-Herttoniemen kouluissa tilat ovat nykyiselläänkin täynnä, joten lisärakentaminen alueelle aiheuttaisi paineita kaupungin tila- ja kouluhallintoon ja niiden kustannuksiin.

Länsi-Herttoniemen palveluita on viime vuosien ajan keskitetty Itäväylän toiselle puolelle tai metroradan varrelle. Herttoniemeä ei enää voi suunnitella ottamatta huomioon yhteyksiä Herttoniemenrantaan tai teollisuusalueelle. Itäväylän välitön ympäristö on osin alikäytettyä aluetta. Itäväylän kattaminen ja tilan tehostaminen sen toisella puolella olisi tehokasta ja järkevää.

Alueen mahdollinen uudisrakentaminen on syytä keskittää metroradan välittömään läheisyyteen, ottaen huomioon myös Itäväylän toinen puoli, sen sivustat ja luovasti myös mahdollinen väylän yläpuolinen rakentaminen.

 

Helsingissä 4.4.2018

Helsingin kaakkoisen alueen sosialidemokraatit ry:n johtokunta